Wikipedia

Arama sonuçları

21 Ekim 2020 Çarşamba

Güzin Dino - Abidin Dino Mektupları (1952-1973)



Bu iki güzel insanı anlatan mektuplar o kadar  ve o kadar etkilediki yazmadan edemedim blogda. Daha önce okuduğum Sayın Abidin Dino'nun yaşamını içeren biyografik anlatım içeren eseri de bloğumda yer vermiştim ama o kitabda eşi Güzin hanımdan oldukça az bahsediliyordu. Zaten Güzin hanımın dediğine göre Abidin Dino özel hayatını pek dışarıyla paylaşan biri olmadığı gibi bu konuda biraz da titizmiş sanırım. Öylesine büyük sanatçının yaşamı ister istemez merak ediliyor . Genelde pek o kadar sevmeme me rağmen mektuplar dan oluşan hatıraları okumayı bu eseri çok severek okudum.
Hastalığı ve tedavisi süresince ayrı kalan daha sonrada başka nedenlerden ; seyahat yada iş nedenleriyle ayrı kaldıklarında birbirlerine olan sevgileri inançları paylaşım arzuları dolaysıyla devamlı mektuplaşmışlar birbirlerinden bir şekilde kuvvet almışlar yaşamlarına güç katmışlar.                                                       
Mektuplarda kullanılan kelimelerin ne kadar yalın sade ve içtenlikli sevgiyle dolu olduğunu görmek insanı duygu seline
boğuyor.
Ayrıca bu sanatçıların çevrelerindeki arkadaşları dostları (yabancı yada Türkiyeli olsun) onların da çalışmalarını içinde bulundukları zorlukları okumak bilgi sahibi olmak ve vay canına diyecek kadar hayrete düşüren durumlarla karşılaşıp
ve acaba bu kim diye merak ederek  araştırma yaptığım bazı isimler olduki iyiki merak etmişim dedim. Mesela Sivas katliamı ile az bir şey biliyordum gerçi yıllar geçsede unutulacak bir durum değil kesinlikle Nesimi'nin oğlu (dino lar ailece hep yanlarında olmuş) ile ilgili yazıları olsun Yaşar Kemal le Nazımla olan dostluklarından tutun Fransız  ve diğer ülke yazarlar ve şairlerlerinden ressamlardan oluşan yakın çevrelerinde ki kişilerin sanatsal aktiviteleri olsun görüşleri olsun artık bizim de bileceğimiz  işler oluyor. O zaman ki sanatçı camiasının ne kadar sanata önem verdiğini görmemek mümkün değil. Şimdiki gibi  paraya tapan güruh yok.Paylaşan sanatını herşeye rağmen icra etmeye çalışan bu insanlar ayrıca bir de anti faşist bir mücadele içindeler. 
Ekonomik zorlukları kılı kırk yararak göğüs geren Güzin hanım olsun Abidin Dino olsun hiç hayıflanmıyorlar hep pozitif bir bakışla ayakta kalmaya çalışırlarken birbirlerine ve onlarla dayanışma içinde olan arkadaşlarına da yer yer destek oluyorlar arkadaşlarınında onlara destek olduğu gibi. Kitabı okurken Traje ismine çok  takıldım kim bu insan diye bir araştırma yapınca Traje Dikmen'in oldukça önemli bir ressam olduğunu  öğrendim ve gerçekten hayranlık verici çalışmaları olmuş.1925 doğumlu sanatçının ne yazık ki  bir bakım evinde 2014 de ölmüş olduğunu da öğrendim. Düşündüm de sanat aleminde  yer eden olağan üstü insanlarımız olduğunu bilmek memnun edici. bu mektuplardan sonra araştırmalarım devam edecek  diğerlerini hep bir şekilde okuyup ziyaret edeceğim. ve bazen burda yazıp sizlerle de paylaşacağım.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder