Wikipedia

Arama sonuçları

14 Temmuz 2021 Çarşamba

Mc Ewan'la Modern İngiliz Edebiyatında Gerilimli Okumalar

        Ian  McEvan'dan  Seçmeler

Yazarın okuduğum ilk eseri ''Masumiyet Yada Özel İlişki '' en son olarak da  ''Çocuk Yasası'' ama en çok beğendiğim ''sahilde'' isimli yapıtı oldu. 

Goodreads okurlarından Sevgili Hanneke ile ''sahilde'' adlı eserin yorumuna ait sohbetimizden sonra, bir Ian McEwan zamanı yapmayı düşünmüştüm ama sonra vazgeçtim fark ettim ki bana asıl çekici gelen filmleriydi; şimdilik ''yabancı kucak'' dan sonra epey bir zaman ara verebilirim yazarı okumaya. 

   
         İnsanı inim inim inleten bir gerilim dolu eseri ''Yabancı Kucak''a zaten oflaya puflaya okumaya başladım. Bunun nedeni biraz da ondan önceki okuduğum ''İza'nın Şarkısının'' etkisinde olmam sanırım. Orda ki son beni o kadar üzdü ki burda Mc Ewan'ın   thriller seks bol esrar dolu; arayış içindeki iki ingiliz çiftinin hikayesi bana pek bir şey vermedi açıkcası .
Colin olsun Robert olsun bana çok abidik gubidik geldiler. Mary ve Caroline ise ne yapacaklarını bilmeyen saçma sapan tipler gibiydi. Genelde Sado mazoşist kahramanlar yer aldığı hikayeler bana heyacan dolu değil bilhassa tiksindirici geliyor Üzgünüm ama kitabı sevmedim beğenmedim. Hemen şunu da ekleyim benim kuşağımdaki insanlar gerilimli hikayeler zamanını yaşamış sonlandırmıştır artık huzur sakinlik arayan zamanımızda hiç gerekmedi bu eseri okumak. Genç kuşak sever bu tip kitapları filmleri.

Halbuki filmde ne kadar hoşlar hepside . Sevmemek elde değil. Film olarak o kadar  güzel ki yani ne bileyim kitap olarak pek o kadar sevmedim. Aslında yazarımız sadece senaryo yazsa bence daha iyi oldukça başarılı senaryolarında. Bana kalırsa esrarlı sigarayı sarıp ta yazılan yazıların çoğu film senaryosuna uygun oluyor.

Genelde İngiliz edebiyatını çok beğenirim hem edebiyatı hem balesi tiyatrosu hemde filmlerini. İngiliz klasik eserlerinden çoğunu okumuşumdur ve etkilenmişimdir aslında hepimizi etkilemiştir. Bronte kardeşlerden tutunda  Jane Austen olsun Virginia Woolf olsun D.H Lawrence , Somerset Maugham  saymakla bitmeyen bu görkemli edebiyat cennetinde kaybolmak yok olmak isterdim. Aslında İşin aslı her okuduğum güzel bir eserde kesinlikle zaten böyle bir duyguyu yaşıyorum. Onların cennetinde onların yarattıkları ile birlikte!

Ayrıca modern klasiklere girecek bir çok çağımızın yazarlarıda oldukça başarılılar. Burda tek tek yazmama gerek yok zaten.

 

Şimdi Ian McEwan'ın dünyasına biraz girelim az da olsa yazarın yaşamından biraz bilgiler vermek istiyorum.
 
1948 de Aldershot' da bir İskoç subay çocuğu olarak dünyaya gelen McEwan çocukluğunun büyük bir bölümünü babasının atandığı Doğu Asya Almanya ve Kuzey Afrika'da geçirdi. Onbir yaşındayken İngiltere'ye döndüler.

1967 de Susex Üniversitesi'nde edebiyat okumaya başladı.Kırk yaşına gelene kadar yirmiden fazla kısa öyküsü üç kısa romanı tv için öykü ve senaryoları vardı. Bir çok ödül sahibi olan yazarımız iki defa evlenmiş üç çocuk babası ve Oxford'da yaşamaktadır. Müzik konusunda da bilgili olan McEwan ; müziğini Michael Berkeley'in  bestelediği nükleer enerji karşıtı ''Or Shall we die'' adlı bir oratoryonun sözlerininde yazarıdır.
Bence bu kadar bilgi yeterli yaşamı ile ilgili! 

   
Şimdiye kadar okuduğum eserlerinden biraz bahsedeceğim öncelikle ''sahilde'' adlı eserini kısaca yazayım. 60 yıllarının İngiltere'sini anlatsa da aslında genelde olan sorunları dile getiriyor; birbirlerinden hoşlanan iki genç aralarındaki sınıf farkına varmadan yada önemsemeden ; uzun süren dostluklarının sonunda evlenmeleri gerektiğini düşünürler ve evlenirler.

Balayı olarak gittikleri deniz kenarındaki otelde ilk cinsel deneyimlerindeki aksaklık tedirginlik bilinçsizlikle birlikte kız evlendiği kişiye tahammül edemeyecek duruma gelip sahile inmesiyle başlar ve yüzleşmeler konuşmalarla sürer gider konu böylece... 

Burda kişiliklerin irdelenmesi oldukça  gerçekçi bir şekilde ele alınmış olması ve  betimlemedeki anlatım gücü sosyal olaylara değinme karakter analizleri iyiydi ; incecik bir kitap olmasına rağmen oldukça beğendim

Diğer eserlerinden Çocuk yasasını bu kadar uzun anlatmayacağım ama kesinlikle çok beğendiğimi söyleyebilirim.

Okuduğum diğer eserlerinden ''kefaret '' bir o kadar ilginç ve okunulabilir eserlerden. Ve ayrıca  Bu üç eserin filmlerini de izledim kitapları ayrı güzel filmler ayrı güzel ; bilirsiniz kitaplardan yapılan filmler genelde pek o kadar başarılı olmaz ve daha değişkendir ama burada değişkenlik olmasına rağmen yine de güzel filmlerdi izlenmeye değer kesinlikle . Genelde önce kitabı okuyun derim sonra izleyin filmi derim ama McEwan'da bu o kadar da önemli olmuyor.

 Filmden bir Afiş




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder