Wikipedia

Arama sonuçları

16 Ağustos 2021 Pazartesi

Türk Edebiyatında Ölümsüzlük İmzasıyla Tomris Uyar !

        Yaza Yolculuk ve Tomris Uyar 


                                                         
Tomris Uyar'la ilgili oldukça az bilgim olduğunun farkına varmam gerekiyormuş! Önceden yazarla ilgili kulaktan dolma haberler fazla yer tutmadı hafızamda ama ''Yaza Yolculuk'' adlı eserini       okumaya başlayınca anladım ki biraz geç    kalmışım okumakta. Önemli olan farkına varabilmek. Kitabın anlatımından önce biraz yazarla ilgili bilgiyi elzem olarak gördüğümden hemen yazarla küçük bir anlatım sunayım istedim.Hemen unutmadan yazayım yazarın iki kitabınıda okumuşum farkında bile değilim bende kalıcı bir etki bırakmamış sanırım.  Ama yanlış zaman yanlış kitap durumunda okumam da mümkün. Kitabın yanlışlığı değil zamanın yanlışlığı kitabı yanlış hale getirdi!
''Diz Boyu Papatyalar'' ile ''Aramızda ki Şey'' okuduğum eserleri. Sanırım tekrar gözden geçireceğim.


Yazarımızın  diğer yazarlara benzemeyen bir anlatımı olduğu gibi kişiliği yaşama bakış tarzı ve değişik bir yaşam felsefesi olması ve bunu yazılarına yansıtması gözden kaçırmak zor. Gözümden kaçmayan diğer şey ise İngiliz klasik edebiyatının kadın yazarlarına olan hayranlığını  bir şekilde benimsemiş olması yazılarında bunu yansıtması.
Yazarın kesinlikle alkışlara aç olan diğer yazarlara göre oldukça farklı olduğunu öz güvenini ; hayatı daha basit bir şekilde ele alması ve eserlerine bunu yansıtmasını görüyoruz. 
Evet kesinlikle bir sadelik içtenlik var ; okuyucu ile bir pazarlık içinde değil, ne olur beni beğenin ilkesinden çok ne düşünüyorsa onu yazmış okuyucu tarafından kabul görünmek gibi bir endişesi olmadan. Bu da yazarımızı gerçekten çok sıra dışı kılıyor.
Kendiyle konuşur gibi anlatıyor ve bunu açıkcası çok samimi ve arı buldum. 
Bir çok çeviri yapmış öyküleri olduğu gibi romanları anılar ve derlemeleri var. Her defasında yavaş yavaş okumayı düşünüyorum. 
''Yaza Yolculuk'' u dinlemeye başladım ama biraz ilerleyince kitap yazarı daha iyi tanımak istedim.
Sesli kitap olarak storytell den Notos 33 de güzel bir anlatım var yazarla ilgili. Oldukça geniş ve güzel anlatılmış .  
Yazarı daha yakından tanımak  anlatmak istediğini tam olarak kavramak isterseniz bence dinleyin yada okuyun Notos 33'ü!                                          

Yazarın özel hayatı ile yazacağım tek şey ; iyi bir eğitim ve varlıklı kültürlü bir aileden gelmiş olması. Bir yerde şöyle yazmışlar; 

''Tomris, 15 Mart 1941’de, Celile Hanım ve Ali Fuat Bey’in kızı olarak dünyaya geldi. Annesi de babası da hukukçuydu. İkisi de edebiyata ayrı düşkündü. Babasının şiir kitapları ve annesinin çevirileri arasında geçen, şaşılmayacak bir sona doğru giden enfes bir çocukluktu onunki.''

Okuduğum eserle ilgili yazmak istediklerim en fazla şu olabilir ki  bu da yeterli bence. Hikayeler daha çok ; değişik sınıflardan gelen insanların yaşamlarından kısa ve öz kurgulamalar diyebilirim. Betimlemeler oldukça iyi. Okunulması için tavsiye edeceğim gibi yazarın diğer eserlerini de mutlaka okuyun diyebilirim. 

Genelde oldukça az okurum türk yazarlarından ama bazılarını mutlaka okumak gerek!



2 yorum:

  1. Katılıyorum Türk yazarların bazıları çok iyi yazarlar. Güzel bir yazı olmuş. Kalemin, yüregine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler canım gerçekten iyi yazarlar var zaten dünya edebiyatın en iyilerini bulmaya çalışıyoruz hep değil mi,edebiyat hayatı anlamlı kılıyor bence.

      Sil