Wikipedia

Arama sonuçları

19 Kasım 2020 Perşembe

Nefesi Tutku Olan Kadın: Afife Jale



 
  Osman Balcıgil'in  Kaleminden Türk Tiyatrosunun  Efsane Kişiliği             
Çok zaman önce bir show proğramında  yazarın birinden Afife Jale ile ilgili ilginç bir konuşma dinlemiştim hep merak ettiğim halde okumak mümkün olmadı.Nihayet Storytel'den  dinlemek şansına sahip oldum. Kimin nesiydi ne yapmıştı nasıl bir yaşamı olmuştu da bu kadar önemli bir yeri vardı sanat dünyasında? Bütün bu soruların cevabını kitabı dinlerken öğrendim nihayet.                                                  
Sanatçının yaşam öyküsü o kadar dramatik ki ve bir o kadar da ibret verici ; insanı biraz karamsarlığa sürüklesede bazen yapacak pek bir şey olmaması dahi insanın elini ayağını bağlıyor. Acaba Afife Hanımın yaşamı değişir mi idi eğer babası daha anlayışlı olsaydı yada doktor  faydalanmaya kalkmasaydı ; sanatçının baş ağrılarının çekilmez kaldıramayacak  derece yoğun olmasından!
 Kimbilir!  tabii burda Oyuncunun da naif oluşu oldukça etken yaşamınında bu kadar yaralar almasında. Kısaca dramatik diye yazdım ama öylesine acılı ki kitabın bitiminde feci halde  yamuldum. 
Afife hanım daha çocukken yaşıtı kuzeniyle birlikte dedesine yaptığı  gösteri ziyafetlerinde dahi oldukça ciddi bir tutkuyla bütün ruhu ve aklıyla kendisini vermiştir.
 Dedenin ve annenin desteklemesi  belli bir zaman sonra yetersiz kalıyor tabiki , muhafazakar bir babanın  bırakın aile içinde oyun halinde gösteri yapmasını , kıyafetlerini dahi daha küçücükken iyice kapatıp  artık kızına kendi kurallarına girmeye zorluyor.  
     
  
Afife hanımın ilk türk müslüman kadını olarak tiyatroda oynaması ki  bir kaç defa polis baskınına karşılaşmasına rağmen pes etmeyen sanatçı ne yazık ki emniyet amirlerinin yaptığı psikolojik baskılar sonrası hassas bünyesi daha fazla kaldıramayıp hasta düşmüştür. Morfinman olması bu baskılar sonrası oluyor...
Oldukça güzel okunması gerekir diye düşündüğüm bir eser tamam yazar biraz fazla gereksiz uzatmalara girmiş ama yine de iyi.Çok şey var çok anlatmıyorum yazmıyorum okurken zevk almanız lazım ben anlatırsam hepsini size ne kalacak  değil mi ama!

   






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder